Transcriberen is een vorm van notuleren waarbij een opname van een vergadering, bespreking of interview wordt omgezet in een geschreven tekst. Hoe dit wordt verwerkt in een verslag ligt vaak aan de wensen van u als klant. In deze blog bieden wij u inzicht in wat transcriptie inhoudt, bespreken wij wat de verschillende vormen zijn, en gaan wij in op de voordelen.
Wat is transcriberen?
Met de dienst transcriptie laat u gemakkelijk een geluidsbestand van een vergadering uittypen tot een complete en heldere tekst. Het grote verschil tussen een notulist en een transcribent is dat u van een notulist de notulen van een vergadering ontvangt, vaak in de vorm van een samenvatting, terwijl een transcribent de gehele vergadering uittypt. Meestal wordt hierbij gebruikt gemaakt van transcriptie software om de geluidsopname om te zetten in tekst. Een notulist maakt vaak gebruik van de context van de bespreking om een verslag te maken, terwijl een transcribent zich beperkt tot wat er (letterlijk) wordt gezegd. In beide gevallen krijgt u een kwalitatief verslag met duidelijke teksten en interpuncties.
Vormen van transcriberen
Net als bij notulen, bestaan er verschillende transcripten. Welke het beste bij uw wensen past, hangt af van de soort geluidsopname die u wilt laten transcriberen en het doel waarvoor u het transcript wilt gebruiken. Wilt u een vergadering of bespreking laten omzetten naar tekst of wilt u een interview transcriberen? Wordt het transcript gebruikt als verslag of voor wetenschappelijk onderzoek? Hieronder hebben wij de belangrijkste vormen van transcriptie op een rij gezet.
1. Letterlijke transcriptie
In een letterlijk transcript wordt de opname van een vergadering, bespreking of interview letterlijk omgezet in een tekst. Dit betekent dat gestotter, stopwoorden, zoals ehm’s en eh’s, en herhalingen worden meegenomen in het uiteindelijke verslag. Deze vorm wordt vaak gebruikt voor juridische doeleinden, interviews en wetenschappelijk onderzoek.
2. Woordelijke transcriptie
In een woordelijk transcript wordt alles wat in de geluidsopname wordt gezegd, omgezet in tekst. Het grootste verschil met letterlijke transcriptie is dat er bij woordelijke transcriptie een lopende tekst wordt opgesteld, waarbij gestotter, stopwoorden en herhalingen worden weggelaten. Deze vorm wordt vaak gebruikt bij vergaderingen en besprekingen.De specifieke vormen die worden aangeboden, verschillen vaak per transcriptie service. Zo worden varianten aangeboden op letterlijke transcriptie, waarbij niet alleen de gestotter, stopwoorden en herhalingen worden opgenomen in het verslag, maar ook wordt genoteerd wanneer de spreker aarzelt, lacht of zucht. Ook voor woordelijke transcriptie zijn er verschillende nuances. Deze hebben vooral te maken met de controle van de tekst om er een duidelijk en helder verslag van te maken.
Voordelen van transcriptie
Maar waarom zou u voor transcriptie kiezen? Om daar antwoord op te geven, hebben wij voor u de belangrijkste voordelen op een rij gezet.
- Tijdsbesparing: Het uittypen van een geluidsopname van een bespreking kost veel tijd. Door dit uit te besteden bij een transcriptie service, kunt u deze tijd besteden aan uw andere werkzaamheden.
- Gebruiksgemak: Transcriptie is eenvoudig en snel. U kunt een geluidsopname aanleveren bij de transcriptie service en binnen relatief korte tijd ontvangt u een verslag.
- Kostenbesparing: Transcriptie is goedkoper dan zelf of binnen uw organisatie een vergadering uit te werken. Geoefende transcribenten werken sneller en efficiënter waardoor geld bespaard wordt.
- Volledigheid: Door een vergadering, bespreking of interview te laten transcriberen krijgt u een volledig verslag, waarin alle informatie wordt meegenomen. Als u zelf notuleert, of een ander dit laat doen, kan informatie verloren gaan.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de vormen van transcriptie die Notuleerservice Nederland aanbiedt of wilt u direct een transcribent inhuren? Notuleerservice Nederland helpt u graag! Neem contact op met een van onze medewerkers via service@notuleerservice.nl of 010 307 15 00.